Crappy Bird is een spel voor de Android smartphones en tablets. Het is gebasseerd op het bekende Flappy Bird van enige tijd geleden. Waarom nog een Flappy Bird spel als er al zoveel anderen zijn? Lees gauw verder dan kom je erachter.

Enkele maanden geleden wilde ik beginnen met een spelletje maken voor de smartphone, gewoon als probeersel voor mezelf. Ik stuitte op AndEngine een Game Engine voor Android. Ik kreeg dit helaas niet goed aan de praat, het spel kreeg al snel een lage FPS waardoor het slecht te spelen was. Waarschijnlijk lag dat destijds aan mijn programmeerstijl. Ongeveer een maand geleden kwam ik een tutorial tegen van KiloBolt waar er gebruik gemaakt wordt van een andere Game Eninge, namelijk LibGDX. Vol enthousiasme heb ik de volledige tutorial gevolgd. Toen het klaar was draaide het ook nog gewoon soepel op de mobiel zonder frame drops.
Ik ben verder aan de gang gegaan om het uit te breiden, andere muziek, andere textures, particles effect en een muziekmanager om het achtergrondmuziek aan en uit te zetten. Later heb ik de particle effect er weer uitgehaald omdat het niet bij de stijl van het spel pastte. Als laatste heb ik de Google Play Services toegevoegd, hiermee is het mogelijk om met je gmail account in te loggen en op de online leaderboards te verschijnen. Tevens kan je zien wat voor score je vrienden hebben en kan je achievements halen.
LibGDX is een library waar ik zeker nog vaker mee zal gaan spelen. Hou de site in de gaten want wie weet heb ik over een tijdje een zelf bedacht spel ontwikkeld.